Ma 2024. április 20. szombat, Konrád, Tivadar napja van

APNOÉ Víganjárók

Úgy hozta az élet, hogy most válik teljessé az Apnoé által megrajzolt „képünk”: az első, majd a harmadik lemezük után bemutathatjuk a 2014-ben kiadott, sokak által vízválasztónak vélt másodikat is. És, hihetünk a számtalan mintából leszűrt, összegyúrt „népi” megfigyelés-eszenciának, hiszen az ezúttal is bizonyítást nyert.

A zenekar ekkorra (értsd: 2014-re) minden megoldást magára vállalt: egyetlen vendég-muzsikus segítségét sem vette igénybe. (Némi éllel úgy is fogalmazhatnék: immár a saját lábára állt – mégpedig oly módon, hogy az nem fáj senkinek, sőt.) Sokkal fontosabb tényező ennél a banda stílusának stabilizálása. Ami a debütáló lemezt leginkább jellemezte, az kristályosodott ki: a folkrock! Mindez ugye nagyon szép, elsőrangú, nemes, veretes, mégsem nemesen egyszerű! Az Apnoé esetében többszörös szellemi csavarintásokkal díszített, zenei és verbális humorban alaposan pácolt, egyéni fűszerekkel gazdagon meghintett.

A győri zenekar úgy ápolja a műfaj hagyományait, hogy egyszersmind meghaladja azt. Valósággal újjászületett a magyar folkrock a kezük nyomán, a szárnyaló fantáziájuk által. A Víganjárók nem ragad le a gyökereknél: ez a lemez bőven a XIX. század továbbfejlesztett, kidolgozott „terméke”. De még milyen! Szerintem egészen elképesztő.

A mulatozás semmi perc alatt elkezdődik: Piros kancsó, piros bor – igen ám, de rockosítva, hathatós szaxofon-támogatással, kifacsart-aktualizált szöveggel, de a forgatós a világért sem marad ki a szám közepéből, végéről! A historikus hangvételű Törökbársony szinte követhetetlenül, parádésan ritmizált, de a táncba hívó pillanatokat sem nélkülözi. A Kemény szél fúj a téma rockos-rapes folytatásának tekinthető akár – hihetetlen, de igaz: Petőfi Sándor versére! A Három műszakos dal vérbeli, közismerten népzenei eredetű (cinege madaras), mégis korhű látlelet a párkapcsolat kockázatáról és egyfajta mellékhatásáról. Hogy miről szól a Vigad a páva? Pontosan arról, amire gondolsz! Nem magyarázom, csak díjazom csendben a közismert dallam szuper-innovatív feldolgozását. A Hol van már című szerzeménynek szintén a fantázia-gazdagságát emelem ki. A lemezcímet kifordító Vígan járok újabb jól sikerült, nóta, amely ha lehet, még több, mert úgy érzem, a zenekar életfelfogásának, hitvallásának is tekinthető, amelyet ugye, nem baj, ha a közönség egyes tagjai is átvennének? A Menedék majdhogynem ugyanennek a témának a gyönyörűséges, lassú, kvázi balladai tisztaságú át- vagy továbbértelmezése. A záró darab, A nagyapáké az előbbi nótánál tempósabb, de az egy dolog. Nem mellékesen a lemezanyag méltó befejezése, vagy ha úgy tetszik: méltó összegzése.

Még ilyet! Most, hogy végre nyugiban hallgathattam végig ezt a CD-t, merem állítani: az Apnoé valóságos nemzeti kincs! Olyannyira komolyan gondolom, amit mondtam, hogy szívesen látnám őket a Nemzeti Múzeum patinás épületében. No, nyilván nem a tároló vitrinekben, hanem mondjuk, az intézmény lépcsőin koncertezve, de ne valamelyik sátoros ünnepen, ha szabadna kérnem.

olasz