Ma 2024. április 26. péntek, Ervin napja van

MARTON LÁSZLÓ TÁVOLODÓ Folyamatos múlt

Ott lenni mindenütt, ahol történik valami, beszélni mindenkivel, aki számít vagy számítani fog, és megírni mindent. Kevesebbel aligha érheti be, aki zenei újságírásra adja a fejét! Meg is élni belőle pedig - az álmok netovábbja! Marton László Távolodónak ez mind sikerült.

Mostanra világossá vált, hogy akkor is könyvet írt, amikor ránézésre újságot. Marton kivételes látásmóddal bír: nem egyszerűen a heti vagy havi eseményekről informál. Amit egyszer leír, az évekkel később is megáll. Igazodási pont ő, véleményformáló erő. Kalandor és felfedező: már-már elfeledett, vagy nem eléggé elismert előadók mentora. Az események mögé lát, vagy éppen előre. Pusztán a jövőbe, vagy a trendek, jelenségek, hatásmechanizmusok irányába.

Ebben a könyvében az 1989 és 2007 között megjelent újságcikkeiből válogatott, kiegészítve azokat néhány új anyaggal. A régebbi írásait pármondatos lábjegyzettel aktualizálta, számba véve a közben megjelent lemezeket, fontosabb történéseket. (Ezt az „aprómunkát” is mérnöki alapossággal végezte: hiányosságon, pontatlanságon, felületességen ezen a téren sem igen kaptam. Kiss Ferenctől a Szerelemajtók-CD azonban nekem nagyon hiányzik a Szerelem hava mögül.)

Az írások öt fejezetbe rendeződtek. Az első, A múlt idő jele a régebbi értékeket tárja (eleveníti) fel. A Menekülthullám külföldön élő, vagy élt magyar muzsikusok portréit rajzolja meg. A Krízis-rock az underground mérföldköveit jelöli ki a rockzenében, nem feledkezve meg a magyar szcénáról sem. A vonalon túl a kortárs zene és a rock határmezsgyéjén alkotó magyarokra fókuszál. Az Érintés+ pedig világzene, az előző könyve címére utalva. (Ha valaki nem tudná: Marton a Sziget világzenei nagyszínpadának programszervezője, nem mellesleg.)

Marton úgy tálalja a mondandóját, hogy az olvasó észrevétlenül partnerré: beavatottá váljék. Jó, hogy a cikkek immár könyv formájában vehetők kézbe. Van idő átrágni, átgondolni azokat, mert bizony, súlyuk van az írásoknak!

Ízlésbeli differencia egy kevés akad csak köztünk. Elismerő biccentéssel nyugtázhatom, hogy ő ott volt majd’ minden koncerten, ahol én is ott szerettem volna lenni, majd’ mindenkivel beszélt, akivel én is beszélni szerettem volna, és majdnem mindent megírt, amit én szerettem volna megírni. A saját egómat direkt toltam most előre. Meggyőződésem ugyanis, hogy az olvasók többsége ugyanígy érez, a könyv végére érve.

(Fosszília, Szeged, 2007.)

olasz