Erre tessék, beesik ez a lemez. Az áll meg le. A magyarázkodást kezdjük az elején.
Adott egyrészt a hangnem-kapcsolások újítójának bizonyult Claude Debussy, akit a „jazz ükapjaként” is neveznek. Adottak továbbá a dalai, amelyeket szimbolista költők verseire komponált, többnyire zongora-kíséretre. Egyéb műveiben azonban szívesen használt hárfát is. Hogy miért tartottam fontosnak ezt megjegyezni?
Azért, ami másrészt, vagyis a lemezen szereplő előadók felől érkezett. Az egyik főhős, az orosz születésű, de zenei képzést érdemben már Magyarországon vett Anastasia Razvalyaeva a hárfa művésze. A vele való színpadi találkozáshoz nem feltétlenül kellett klasszikus koncertekre járni mondjuk, a Zeneakadémiára. Az örmény népzene világzenei feldolgozását is felvállaló Deti Picasso magyarországi működésének kései szakaszában ugyanis a zenekar aktív tagja volt.
A trió másik hölgye az a (jazz-énekesnőként közismert) Harcsa Veronika, aki külön ének-leckéket volt képes venni a szóban forgó projekt kedvéért. A meglepetések sora Fenyvesi Márton személyével válik teljessé, aki ezúttal nem experimentális gitárjátékot produkál főként, hanem elektronikát alkalmaz. Méghozzá mesterfokon, szögezem le máris.
A munka végeredménye pedig merészségével jócskán túllép azon a határon, amit klasszikus szerzők műveinek feldolgozásakor eddig megtapasztalhattunk. Annak ellenére, hogy az első darabon (Beau soir) mérsékelten látszik csak ennek a jele. Majdhogynem „szimpla” hárfa-ének duóról beszélhetünk. Aztán gyorsan megsejthetjük, hogy a kis csapat kreativitása nem merül ki ennyiben annak ellenére, hogy a Fleur des blés hasonló felfogásban kezdődik, azonban felcsatlakozik a hárfához az elektronika. Veronika a szám középrészében jazz-énekesnővé lényegül vissza. A dal végére relatíve megtörténik a kezdeti irány felé történő visszarendeződés, mégis, az album címében deklarált „most” lényegében innen datálódik.
A továbbiakban az elektronika olykor bepróbálkozik és uralomra tör, valamint a hárfa-játék egyre kötetlenebbé válik, magasabb szabadság-fokozatra kapcsol, a Debussy által nyújtott kereteken belül, vagy éppen azt feszegetve. És ez így megyen, Verlaine-n innen és túl. Csupán az arányok módosulnak olykor, minden esetben felturbózva, felfokozva közben az eredeti darabot. A lemezanyag vége felé (Regret) már-már a feje tetejére, vagy ha úgy tetszik, a XXI. század-béli talapzatára áll a világ. Néhol, lehet, csak nekem és csak ma, beúszik egy kevés Park Jiha-hangulat, a 2018-as Philos című lemezük által generáltan.
Jelen lemezanyag legvégére pedig egy sziporkázó, mély lélegzetű innovációt hagyott a meglehetősen szokatlan felállású, de annál nagyszerűbb trió (La fille aux cheveux de lin).
Ami azt illeti, a hétköznapjainkban mihasznának bizonyult korszellem bizony, új életet lehelt a mintegy száz évvel ezelőtt íródott dalokba. Ennél maibb, frissebb nehezen tudna lenni ez a muzsika, az eredeti szerzemények durva megsértése nélkül legalábbis. Debussy de büszke lenne rá, istenem! (Bocsánat az idétlen szóviccért, de hát nem volt szívem kihagyni, micsinájjak.)
Debussy NOW! (BMC Records)
Eljön az idő, amikor azt érzi a zember, hogy ő bizony (vidéki, tapintatos szóhasználattal élve), benne van a korban. És nem azért, mert tényleg (csakis papíron, mondja ő erre). Leginkább azért, mert úgy véli, hogy már mindenfélét látott, azaz hogy hallott. Ergo: nem érheti meglepetés a zenében, mert minden létező variációt, keveredést ismer. Szerinte, szinte.