Ma 2024. május 20. hétfő, Bernát, Felícia napja van

Bajnai-Simon: Képes magyar hanglemez-történet

2008-at írtunk, amikor napvilágot látott a Magyar hanglemeztörténet című kötet a magyar hanglemezgyártás centenáriumára (amennyiben egy könyv képes bármit is meglátni), mégpedig a jazzkutatóként ismert (és szakmai körökben különösen elismert) Simon Géza Gábor tollából. (A könyv recenziója – természetesen - megtalálható a portálon.)

A 2012-re elkészült Képes magyar hanglemez-történet – újabb, vagy eddig publikálatlan kutatások eredményeként - tovább árnyalja, finomítja és gazdagítja a magyarországi hanglemezkiadás és -forgalmazás történetét, annak kevésbé ismert (majdhogynem feledésbe merült) korai időszakát állítva fókuszba, ezúttal a kereskedés és a forgalmazás probléma- és kérdésköreit taglalva elsősorban, felvillantva eközben az egyes (kereskedő- és lemezkiadó) márkák, cégek számtalan érdekességgel tarkított működésének történetét. (Olyan hanglemezmárkákkal is megismertetett, megmutatott, amelyek eddig a létezéséről sem hallottam.)

A könyv vége felé aztán megérthető lesz, hogy miért a fenti időszakra koncentrál elsősorban: a múlt század első felében még volt egy viszonylagos rend, készültek katalógusok, volt egy követhető rendszer. A magyar vadkapitalizmus kaotikus időszaka lemezkiadásának részletes kutatásához, az eredmények feldolgozásához viszont alighanem egy teljes élet is kevés.

Az ízlésesen és igényesen kivitelezett kötet további pozitívuma, hogy a magyar szöveggel párhuzamosan fut annak angol fordítása. Nem szorítkozik tehát csupán a hazai piacra.

Ma még aktuális ez a tudományosan alapos munka, de a helyén kezelni, sőt becsülni alighanem csak a szakmabeliek és a fogyatkozó számú gyűjtők fogják igazából. Apropó. Képtelen vagyok megállni, hogy a kötet Végszavában olvasható gondolatsort ideiktassam, hiszen tökéletesen foglalja össze egy kihalófélben lévő „állatfaj” motivációját, életérzését. „A lemezgyűjtő régóta csodabogárnak számít – pedig a lemezvásárlók igen magas százalékát folyamatosan ők adták – hiszen ma már nem tud úgymond "mindent" begyűjteni akárcsak egy nagyon szűk, bélyeggyűjtői kifejezéssel éve motívumterületről sem. Évi több száz lemezt a legvastagabb bukszával rendelkezők sem engedhetnek meg maguknak és akkor még nem beszéltünk a beszerzés óriási nehézségeiről és a megszerzett "kincsek" mielőbbi meghallgatásához szükséges idő hiányáról. És egy gyűjtemény azért gyűjtemény, hogy annak darabjait újra és újra elővéve ízlelgessük a hangokat.”

Mit lehet hozzátenni ennek a (gyakorlatilag az utolsó órában megszületett) kötetnek a fontosságáról? Talán annyit, hogy egy évtizeddel később, a letöltések korában, a CD.piac teljes összeomlásakor netán azt is el kell magyarázni az utókor gyermekeinek, egyáltalán: mi az a hanglemez. És így már könnyebb lesz.

olasz